Thursday, May 19, 2011

MAAF !!!


Maaf. Satu ungkapan yang kita akan gunakan bila kita sudah buat salah. Mengucapkan kata maaf memang mudah, namun adakah sudah keikhlasnya kita meminta maaf dengan insan tersabut? Hanya diri sendiri yang tahu kan. Kepada yang memberi kemaafan pun sebaiknya beri dengan seikhlasnya. Buang yang keruh ambil yang jernih.
Tiba-tiba saya terasa bersalah dengan beberapa orang yang pernah dan ada disekeliling saya saat ini. Seperti banyak perkara yang telah saya buat mendatangkan satu perasaan yang tidak enak di hati dan fikiran mereka.
Insan 1:
Awak, saya tahu saya sudah banyak susahkan awak. Biarkan awak tertunggu-tunggu jawapan daripada saya. Awak seorang yang baik, sabar layan karenah saya yang mengalahkan budak tadika ni. Biar masa yang tentukan ye awak. Kalau ada jodoh tak kan ke mana kan. Lagipun saya ada jer disini, awak pun tahu di mana nak cari saya kan. Hehehe.. walau apa pun saya nak minta maaf juga kat awak atas semua salah silap saya buat awak ternanti-nanti sebelum ni. =)
Insan 2:
Awak, saya sendiri tidak tahu kenapa saya perlu hadir dalam hidup awak beberapa hari yang lalu. Untuk mulakan persahabatan yang baru mungkin. Biarpun saya tahu antara kita memang tak ada jalan penyelesaian, tapi perbuatan saya tidak seperti yang saya fikirkan. Jika dulu kita bagaikan kawan baik, sekarang kita seperti musuh. Saya akui, saya yang mulakan keadaan ini. Acap kali ucapan maaf saya berikan dan kata-kata kemaafan juga saya telah terima. Kehadiran saya waktu itu Cuma ingin mengembalikan persahabatan yang pernah kita jalinkan dulu. Tidak terniat di hati mahu mengganggu ketenteraman awak. Tapi, daripada nada awak, saya tahu awak tidak senang akan kehadiran saya. Maafkan saya awak.
Insan 3:
Mesti awak penat dan bosan kan hari-hari saya masej dan telefon. Walaupun awak tak layan tapi saya masih masej kan. Tak tahu malu betullah saya ni. Kan awak? Saya minta maaf dengan awak, saya try untuk tak masej2 awak lagi lepas ni yer. Maafkan saya taw. ;(

Kan, ramai kan.  Lebih daripada 1, ramailah. Hehehe. ;P
Alahai ashiya,banyak betul hati yang kau lukai. Tiada kata yang mampu saya ucapkan selain kata-kata maaf. Saya hanyalah insan biasa yang sering melakukan kesilapan. Tegurlah saya, marahlah saya, nasihatlah saya untuk saya menjadi lebih baik.

1 comment:

najihah sahami said...

mak oi! bnyk btol u buat salah eh. kalau ai la jadi insan2 tu. i piat u pakai rotan besi. hahaa...joking!!

miss u mek!
hahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails